tirsdag 2. april 2013

Dyptrykk


Først valgte jeg et bildet som jeg trodde kom til å bli interessant. Etterpå redigerte jeg det i Photoshop til svart/hvitt slik at de mørke partiene kom enda tydeligere frem.
Originalbildet

Deretter skrev jeg ut bildet og la en plexiglassplate over. Så skrapte jeg ut i plexiglasset der det var svart og skygge. På de mørkeste områdene skrapte jeg tett og mye, mens på de lysere stedene skrapte jeg med større avstand, for å få frem forskjellen.  
Kristina som skraper ut fra plexiglassplaten.


Bildet til venstre, plexiglassplaten ligger over.

Da jeg var ferdig å skjære ut av platen, tok jeg blekk/svart maling og "dyttet" det ned i ripene med et stoff til hele motivet var dekket av maling. Etterpå tørket jeg vekk malingen med matpapir slik at malingen bare ble igjen i ripene.
Legger på maling.

Tørker av maling med matpapir.

Når jeg hadde fått all malingen på plass, tok jeg frem et fuktig papir og la det oppå platen i en trykkmaskin. Det fuktige papiret trekker til seg malingen i ripene og dermed kommer motivet over på papiret.


Til sammen tok jeg 3 trykk:
Trykk nr.1

Trykk nr.2. (På grunn av at jeg gnidde for hardt med matpapiret, "lukket" ripene seg og blekket ble ikke trukket inn av papiret).

Trykk nr.3.
Det ferdige resultatet:
Jeg valgte trykk nr.3 som det ferdige resultatet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar