tirsdag 8. januar 2013

Linotrykk

I denne oppgaven skulle vi lage linotrykk av et portrett av oss selv. Vi eksperimenterte med lys slik at vi fikk skygger på bildene.

Siden vi skulle skjære ut i linoplater, redigerte vi bildene i Photoshop med filtereffekten "Stamp" slik at det ble lettere å skjære ut. I tillegg speilvendte vi bildet, slik at det ble riktig vei når vi skulle trykke.


Vi printet ut bildet og overførte bildet til linoplaten ved hjelp av blåpapir. For å få frem bildet på trykk, skjærte vi vekk det som skulle være hvitt på bildet.






Når vi var ferdig å skjære ut, rullet vi på svart maling på området som ikke var skjært ut og trykket det på et ark. Vi trykket flere ganger for å finne ut hvor mye maling vi trengte og hvor stort press vi måtte trykke med.



Vi fikk også lov å eksperimentere litt når vi var ferdig, så jeg lagde 4 trykk med farget bakgrunn. Først trykket jeg en plate som var like stor med bare oransje farge på, og når den hadde tørket, trykket jeg motivet oppå. Dette gjorde jeg også med grønn.







På grunn av for mye maling, ble det presset utover når jeg trykket.


Hvor mye maling jeg brukte på bakgrunnen, varierte, noe som ga forskjellige effekter til bildet.



Det bildet jeg likte best var det 2.trykket mitt, som jeg fikk rammet inn og signert.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar